Design og bruker-opplevelser
twoday har et fantastisk miljø av UX-designere, som hver dag skaper verdi for kunder og deres sluttbrukere gjennom å designe brukervennlige løsninger på komplekse utfordringer.
Vi i designteamet hos twoday jobber i tverrfaglige team der vi fasiliterer samarbeid og løsningsutvikling på tvers av ulike roller.
Dette kan vi hjelpe deg med
Basert på en smidig og iterativ prosess, samler og analyserer vi innsikt som avdekker brukerbehov, utfordringer og løsningsrom. I samarbeid med kunden og tekniske ressurser kombinerer vi kundens forretningsmål og tekniske begrensninger, med innsikt om brukerbehov og kreative problemløsningsevner. På den måten skaper vi intuitive og robuste løsninger som er relevante og nyskapende, og som gir høy verdi både for kunden og for sluttbrukere.
Kundereferanser
Sjekk ut hva vi har gjort for våre kunder
Våre tjenester forklart:
Brukeropplevelsesdesign / UX
Interaksjonsdesign / UI
Tjenestedesign
Tjenestedesign er å skape helhetlige brukerrettede tjenester. Gjennom inngående innsiktsarbeid kartlegges blant annet tjenestens prosesser, økosystem og brukerreiser. Fokuset er på å skape trygge og intuitive tjenester som støtter oppunder det brukerne ønsker å oppnå.
Innsikt og analyse
Systematisk innsamling og analyse av innsikt skiller informerte designbeslutninger, fra antakelser og gjetting. Metoder vi benytter er blant annet intervju, observasjon, brukertesting, brukerundersøkelser og workshops. Funn analyseres og presenteres til teamet via visuelle formater som: Affinity diagrammer, brukerreiser, frekvenstabeller, personas, user stories, og brukerflyter.
Brukertesting
Designsystem
Et designsystem er en viktig del av merkevarebygging og helhetlig design. Designsystemet består av alle bitene som utgjør den visuelle og funksjonelle profilen til løsningen din. Ved å ha et designsystem tilrettelegges det for gjenbrukbare komponenter, slik at designere og utviklere kan spare tid under utvikling.
Universell utforming
Universell utforming handler om å lage gode, digitale løsninger tilpasset alle uavhengig av om man har en fysisk eller kognitiv funksjonsnedsettelse. I prosjekt jobber vi aktivt med å sikre at kravene til universell utforming blir fulgt, og vi er pådrivere for at alle roller på teamet skal ha god forståelse av verdien det gir.
Ved å følge krav og prinsipper om universell utforming vil brukervennligheten automatisk bli bedre for alle. Eldre med begrenset kunnskap om IKT, en person som leser på skjerm i sterkt sollys, eller en person som kjøper billett i full fart til bussen har alle nytte av gode og gjennomtenkte løsninger.
Innen 1. februar 2023 pliktet alle offentlige virksomheter å ha en tilgjengelighetserklæring på sine nettsider. Når det gjelder private bedrifter er dette ikke et krav, men det oppfordres likevel på det sterkeste.
Økt produktivitet og bedre lønnsomhet med god brukeropplevelse
Kjenner du deg igjen i systemer som bærer preg av stykkevis utvikling og design uten en helhetlig og intuitiv flyt?
Med en grundig brukervennlighetsanalyse kan våre eksperter hjelpe med øke brukervennligheten i dashboard, systemer og nettsider, og sørger for en konsistent opplevelse og grafisk uttrykk.
Brukervennlighetsanalyse
- Gjennomfører analyse av tilgjengelighet, navigasjon og informasjonsarkitektur, visuelt design og layout, tekst og bilder, skjema og input, søk, statuser og feil, brukerkontroll og frihet.
- Bryter ned behovet til konkrete tiltak som er realiserbare og kostnadseffektive.
- Omformer innsikt til konkrete oppgaver i backlog.
- Lager gode kravspesifikasjoner med designskisser som gir tekstlig og visuell beskrivelse av endringene som er avdekket i brukervennlighetsanalysen.
Workshops
Vi har god erfaring med planlegging og fasilitering av workshops. Workshops kan brukes til ulike formål underveis i prosjektet, og er for eksempel spesielt nyttig i oppstartsfasen for å lære om utfordringer og ønsker sammen med kunden.
Workshops kan brukes som et verktøy for:
- Avklaring: et felles forum der man kan komme til enighet
- Læring: innsiktsdeling med teamet
- Idémyldring: utforsking av ideer eller potensielle løsninger i fellesskap
- Bygge relasjoner: en arena for å bli kjent og knytte teamet tettere sammen
Workshops skaper engasjement og er, sammenliknet med tradisjonelle møter, en aktiv måte å få frem ideer og kunnskap på.
Fagmiljøet vårt
Vårt fagmiljø innen UX-design har spisskompetanse innen innsiktsarbeid og brukerinvolvering, konseptutvikling, interaksjonsdesign og universell utforming. Vår faglige bredde hjelper oss å skape gode brukeropplevelser gjennom nyttige, innbydende og engasjerende løsninger. Vi leder designprosesser i prosjektene våre med ulike designmetodikker, og tar initiativ til å tenke utenfor boksen.
Vi har forskjellig bakgrunn, samt forskjellige interesser og erfaringer innen faget. Dette opplever vi som en stor styrke når vi møtes for å hjelpe hverandre med designutfordringer vi møter på ute i prosjektene. Vi utvikler oss faglig ved å lære av hverandre og holder oss oppdaterte sammen.
Våre designprinsipper:
Brukeren i sentrum
Vi mener det å forstå menneskers oppførsel, behov og motivasjon, er essensielt for å utvikle nyttige løsninger. Derfor står brukeren alltid i sentrum av vårt arbeid.
Ønsker alltid tilbakemelding
Vi søker hyppig feedback for å sikre at arbeidet vi leverer er verdifullt for brukerne.
Tett samarbeid
Vi tror på et tett samarbeid med utviklerne. Sammen finner vi de beste løsningene.
Vi er utfordrere
Vi utfordrer basert på kunnskap om teknologi, brukerinnsikt og etablerte prinsipper for god brukervennlighet.
Trenger dere hjelp med tilgjengelighetserklæringen?
Innen 1. februar 2023 pliktet alle offentlige virksomheter å ha en tilgjengelighetserklæring på sine nettsider. Når det gjelder private bedrifter er ikke dette et krav, men det oppfordres likevel på det sterkeste for et inkluderende nettsted.