Skip to content

Bokanmeldelse: Kill it with fire av Marianne Bellotti 

Denne boken havnet på radaren min etter en presentasjon på Booster, hvor foredragsholderen dro frem et sitat fra boken, som resonnerte med meg: “In technology, "good enough" reigns supreme”. For det er ofte slik, at man tilstreber å lage noe "skikkelig bra", når "godt nok" hadde vært, godt nok. Og boken leverer på dette.
6. sep Magnus Fjell

 

Passer for alle 

Forfatteren skriver fra et ståsted om å redde store legacy- og moderniseringsprosjekter, men mye av innholdet passer også til startups som skal bygge opp ny teknologi. Som hun selv skriver, hun har gjort legacy-moderniserings-prosjekter for både seks år gamle organisasjoner, og seks måneder gamle organisasjoner. 

Navnet på boken på boken passer i grunn dårlig med innholdet. Det er ofte slik at, når man kommer over et stykke legacy-kode, vil man bare brenne hele greia, og starte på nytt. Det argumenteres godt for at det er feil tilnærming å ta. Prosjekter blir ikke bedre av å brennes ned og bygges på nytt, det blir bare andre problemer. Og problemene med moderniseringsprosjekter er sjelden teknologien, men organisasjonen og folkene rundt. Det er lite snakk om teknologi i boken, den tar for seg hvordan man skal få prosjektet på rett kjøl, når det uunngåelige har skjedd, og prosjektet har sklidd ut. 

Her kan du se presentasjonen på Booster


Behagelig lesing

Det er veldig behagelig å lese en bok hvor man er enig i innholdet. Jeg har aldri markert så mye innhold i en bok før, som jeg gjorde i denne. Dette er nok den mest siterbare boken jeg har lest, hvor jeg har gjemt unna sitater som venter på å brukes når anledningen byr seg.

Noen av mine favoritter er: 

"Building a product from the beginning with a service-oriented architecture is usually a mistake."

"Decisions motivated by wanting to avoid rewriting code later are usually bad decisions."

"If you are thinking about rearchitecting a system and cannot tie the effort back to some kind of business goal, you probably shouldn't be doing it at all."

Bygg det du trenger, ikke det du tror du kommer til å få bruk for. Hun har et konsept om "Bygg den rette tingen på feil måte", så kan du oppdatere etter hvert, i stedet for å bygge feil ting på rett måte. Ikke start med service bus-er hvis det er godt nok å hente data fra et HTTP-endepunkt med jevne mellomrom. Når tiden kommer for å bruke service bus-en, gjør du det da. 

Teknologi er likevel bare en liten del av det store bildet, selv om vi utviklere liker å tro noe annet. Det er mye man kan dra ut av denne boken, men noen punkt satte seg mer enn andre hos meg. 

2 people looking at code -1000x

Noen lærdommer

Har ikke en organisasjon en tydelig intern karrierevei for utviklere, er de nødt til å bygge karriere eksternt. Det betyr at insentivet blir på å være førstemann til å teste ut ny teknologi, bevise at det fungerer i produksjon, og snakke om det på konferanser og podcasts. Å bygge noe som passer produktet og organisasjonen kommer da i andre rekke. Teknologi-samfunnet belønner utforskere og nybrottsarbeid. Enkle løsninger som fungerer, øker ikke utviklerens personlige verdi. 

Hvis du vil styre oppførsel, må du legge merke til hvilken oppførsel som blir lagt merke til i organisasjonen. Vil du insentivere en type oppførsel, må den også tydeliggjøres og verdsettes internt. Hvis nyutvikling og synlighet blir lagt merke til, vil folk gravitere mot det. 

Knytt det du gjør tilbake mot noe organisasjonen trenger. Gjør vi noe fordi det genererer business value, gjør produktet bedre for sluttbrukere, eller fordi noen vil dra på konferanse og snakke om noe nytt? 

Styr forventninger, og forankre mål. Når er et prosjekt vellykket? Hvor lang tid vil det ta? Hvordan viser vi at vi beveger oss i riktig retning? 

Murder boards, et konsept brukt i politikk, akademia, militære med flere. Presenter planene dine for et ekspertpanel hvis eneste formål er å skyte dem ned. Klarer du forsvare planene dine, vet du at du har en solid plan. Dette er nyttig hvis man skal i gang med både store og små prosjekter, og om man vil finne ut hvor man kan ha glemt noe. 

Et system som aldri går ned, og aldri har feil, bygger ikke tillit. Det som bygger tillit er å vise at når noe går galt, klarer man å komme seg gjennom det uten store problemer. Man vet ikke om man aldri har feil fordi de aldri blir oppdaget, eller fordi systemet er perfekt. Og ingen systemer er perfekte. Er man nervøs for å oppgradere versjon, starte tjenesten på nytt, eller endre innstillinger, gjør man det for sjelden. 

Boken tar for seg mye mer enn dette, og hvis du er interessert i systemer, organisasjoner og hvordan du kan ro prosjekter i land, anbefaler jeg å lese denne. Jeg er veldig fornøyd med å ha lest boken fordi den har validert mine egne tanker og erfaringer, og samtidig gitt meg nye ting å tenke på. 

 

Ta kontakt med oss! 

Er det noe du lurer på kan du legge igjen kontaktinformasjon så tar vi kontakt med deg.

 

 

Forfatter

Magnus Fjell

Magnus Fjell
Utvikler, twoday

Magnus Fjell jobber som utvikler på teknologi og innovasjon. 

 

Relaterte artikler