Skip to content

Nyheter i forbrukervernet som ble innført 1. oktober

Fra 1. oktober 2023 ble det innført nye regler for forbrukervern i Norge. I dette innlegget har vi samlet noen av de viktigste endringene for netthandlere.
11. okt Bjørn-Erik Efterdal
Mann sitter bak en PC-skjerm og smiler

Fra 1. oktober 2023 ble det innført nye regler for forbrukervern i Norge. Disse reglene har stor betydning for netthandlere og omnichannel-virksomheter som ønsker å etterleve regelverket og gi kundene en god opplevelse. Brudd på regelverket er koblet med bøter på inntil 4 % av årsomsetning.

For netthandelere har vi samlet tre av de viktigste endringene her.

1) Digitale tjenester og varer

En av de største endringene er at forbrukere nå vil ha rett til å angre på kjøp av digitale tjenester og produkter innen 14 dager. Dette inkluderer alt fra apper og spill til digitale abonnementer og nedlastinger. Unntaket er om sluttbruker ettertrykkelig har akseptert at produktet blir levert før bortfall av angrerett. Tidligere har denne retten kun gjeldt for fysiske varer.

2) Informasjon om pris og leveringstid

I tillegg vil det bli strengere krav til informasjon som må gis til forbrukere før de gjør et kjøp. Dette inkluderer informasjon om pris, leveringstid og betalingsmåter. Netthandlere må også gi tydelig informasjon om hvordan man kan angre på et kjøp og få refundert pengene.

3) Bruk av førpris

I det nye regelverket skal netthandlere tydelig angi den laveste pris varen er solgt for de siste 30 dager. Dette er en tydeliggjøring av tidligere regelverk. Ved bruk av førpris skal førprisen være anvendt, og vært tilgjengelig for kjøp av kunder. Det er ikke krav om faktiske salg i perioden.

Tidligere var tidsrammen 6 uker, nå er denne endret til 30 dager.

Ønsker du å vite mer?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale om hva disse endringene betyr for din løsning, og om løsninger som for eksempel kundeanmeldelser og løsninger for sikker etterlevelse av kampanjeprisstyring.

 

Relaterte artikler