Skip to content

5 tips: Få fart på nyhetsbrevet ditt

Gjennom e-postmarkedsføring sørger du for at du holder deg synlig for kundene, og du tar vare på kunder du allerede har. Nå som innskrenkede sporingsmuligheter og lignende utfordringer har gjort seg gjeldende, vil nyhetsbrev være en bra plattform å inkludere i strategien.
1. des Birgitte Hoddevik
To personer snakker ved en PC
hender_tastatur

E-postutsendelser og nyhetsbrev gjør at bedrifter kan knytte potensielle og eksisterende kunder tettere til seg, oppnå større lojalitet og gjøre seg relevant gjennom kjøpsreisen ved å personalisere budskap og innhold. 

Det er mye billigere å ta vare på de kundene du har enn å måtte skaffe nye. Bruk e-post- og nyhetsbrev som en plattform for å holde kontakten med kundene gjennom tips og triks, gode tilbud, og generell informasjon som kan være av interesse. 

Gi kundene en grunn til å komme tilbake til deg når behovet melder seg, istedenfor at de går til en konkurrent. Dersom du jevnlig er i kontakt med kundene dine er sannsynligheten stor for at det er du som er “top-of-mind” når kunden har et behov som skal dekkes. 

 

 

5 tips til hvordan du bør jobbe med nyhetsbrev  

1. Ha kontroll på kundelistene

Å bygge og vedlikeholde kundelisten er en kontinuerlig jobb. På grunn av innskrenkninger av datafangst fra de store aktørene, blant annet Google og Facebook, bør du ta vare på,og vedlikeholde, din egen kundedatabase. Dette kan være en gullgruve for deg om du bruker informasjonen riktig. Kartlegg hvilke interesser og behov målgruppen din har for kommunikasjon, hvor de er i kjøpsprosessen og om de er en kunde eller et lead. 

Ulike stadier i kjøpsprosessen trenger nemlig forskjellig kommunikasjon. Eksisterende kunder trenger lojalitetsfremmende kommunikasjon, samt praktisk informasjon om tjenester du tilbyr eller om varer de har kjøpt. 

Er de i en kjøpsprosess må man vinkle kommunikasjonen annerledes. Derfor er det viktig at man har kontroll på kundedata, slik at riktig mottaker får riktig budskap til rett tid. 

2. Bruk tid på emnefelt og innhold 

Emnefeltet i en e-post er noe av det viktigste med selve e-post-utformingen. Denne kan faktisk avgjøre om mottakeren velger å åpne e-posten eller ikke. Bruk tid på å utforme et kort og informativt emnefelt som selger innholdet du har i e-posten. Gi leseren en god grunn til at de skal åpne e-posten. Vinkle det gjerne slik at mottaker blir nysgjerrig på hva hele e-posten inneholder. 

Når det kommer til selve innholdet må det gjenspeile det som står i emnefeltet, slik at mottaker får den informasjonen som er forespeilet. Samtidig er det viktig at innholdet er i tråd med din visuelle profil og tone of voice. For tiden er kanskje denne e-posten det eneste berøringspunktet kontaktpersoner har med bedriften din. En enkel huskeregel er at om du ikke bruker tid på nyhetsbrevet ditt, gidder ikke kunden det heller. Spør deg også om følgende spørsmål før du starter med utformingen:

  • Hva er hensikten med e-posten? Hva vil vi at mottaker skal gjøre?
  • Hva vil jeg oppnå med e-posten? Skalt mottaker kjøpe noe, informeres om noe? 
  • Hva vil jeg med denne utsendelsen?  Hvorfor sender vi denne e-posten nå? For eksempel kan et ønske være å å drive trafikk inn til hjemmesiden, slik at kunden er et skritt nærmere å kjøpe noe eller konvertere. 

3. Tilpass innholdet

Når du skal ta i bruk e-post som en kommunikasjonsplattform er det viktig at du kartlegger behov. Hvilke interesser og behov har målgruppen din for kommunikasjon? Hva bør kommunikasjonen inneholde? Her kan man ha ulike kategorier som nyheter, tips og triks, blogginnlegg og generell informasjon om produkt og tjenester din bedrift leverer. 

Ha tydelig CTA (call to action) i alle e-poster. Gi litt informasjon i selve e-postteksten, men send de videre inn på dine egne landingssider hvor du har mer utdypende tekst og informasjon. 

Vær bevisst på innholdet du velger å ta med i e-posten – hvert ord du skriver er en anledning til å kommunisere med mottakerne dine. Ha god struktur, skriv kort og enkelt slik at du ikke gir mottakeren for mange valg. 

4. Test e-posten før du sender ut

Test alltid e-posten før du sender den ut. Det er fort gjort at noe er feil i e-posten når det kommer til linker og tekst. Les alltid over teksten for åunngå skrivefeil. Send testen til en kollega for å få flere øyne på det før e-posten går ut til kundene.

Det er også viktig å se hvordan e-posten blir seendes ut i e-postklienten – samt at man sjekker alle linker slik at mottaker blir sendt til riktige landingssider. Samtidig bør du også huske på å sjekke hvordan e-posten er tilpasset og lesbar for mobil. Idag leser de fleste e-post på mobil, så det er derfor viktig å se at bilder, tekst og linker blir tilpasset ulike enheter og skjermer.

5. Slik bygger du opp nyhetsbrevlister

Når man bygger e-postlister er det viktig at mottaker gir samtykke for kommunikasjon og markedsføring. Dette gjelder både for e-post, telefon og SMS. 

Her er noen forslag til hvordan du kan bygge opp nyhetsbrevlisten din: 

  • Påmelding på hjemmeside hvor man fyller ut kontaktinformasjon i et skjema (dersom man har et e-post system som støtter dette).
  • Påmelding i andre e-poster du sender ut som ikke er nyhetsbrev – link til skjema/landingsside hvor folk kan melde seg på nyhetsbrev. 
  • Skriver du artikler og blogginnlegg på hjemmesiden, inviter leser til å melde seg på nyhetsbrev – slik at de kontinuerlig kan motta nyheter og tips fra dere. 
  • Noen bruker pop-up på hjemmesiden – kan være et irritasjonsmoment hvis den er vrien å klikke vekk eller dekker store deler av skjermen. Når man er i kontakt med kunder i andre platformer så spør om de vil motta nyhetsbrev – Noen velger også å gi noe tilbake til kunden om de melder seg på nyhetsbrev – “få eksklusive tilbud”, få 15% rabatt ved å melde deg på vårt nyhetsbrev osv.

Vil du vite mer?

Send oss en DM i våre sosiale kanaler eller fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.

 

Relaterte artikler