Skip to content

Hvordan selge produkter og tjenester på Instagram 

I en stadig mer konkurransepreget verden, hvor antallet aktører øker og kampen om oppmerksomheten til publikum blir stadig tøffere, kan det virke som en formidabel oppgave å nå ut til et bredt publikum uten betydelige markedsbudsjetter og et dedikerte markedsteam.
29. apr Hilde Marks

 

Heldigvis har Instagram og andre sosiale kanaler gjort dette mer overkommelig.  Vi skal nå gå gjennom hvordan du effektivt kan selge produktene og tjenestene dine på Instagram.  

Det er lurt å begynne med å sette opp mål og hensikten du har ved å ønske å være på instagram. Eksempler kan være at du ønsker å nå ut til et større publikum med merkevaren din, økning i salg, at du vil nå et nytt publikumssegment eller lignende.  

Deretter kan du følge punktene nedenfor for å få tips til hvordan du kommer i gang på Instagram som bedrift:  

1. Opprett en Bedriftskonto /profesjonell Instagram konto 

For å kunne benytte seg av mange av de spennende featurene vi skal gå gjennom nå må du aller først opprette en bedriftskonto på Instagram.  

Om du ønsker å koble sammen Annonseadministrasjon og din profesjonelle Instagram konto, så kan du legge den inn i Meta Business Manager.  

Du må ha en Facebook side, men du trenger faktisk ikke å ha en Instagram profil for å lage annonser for Instagram. Det er dog høyst anbefalt for å kunne bygge opp merkevaren din og for å kunne selge produktene eller tjenestene dine på nettopp denne plattformen.  

 

2. Ha en kommunikasjons- og markedsstrategi på plass 

Ha en kommunikasjonsstrategi i bunn som er tydelig på tone of voice slik at bedriften får en tydelig stemme og identitet på alle flater – også sosiale medier 

En klar og tydelig stemme/tone of voice hjelper deg å bygge opp en sterk merkevare. 

 

Les også: Hva bør en markedsføringsstrategi på Instagram inneholde?

 

3. Sett opp en butikk på Instagram 

Opprett en produktkatalog og legg inn produktene du ønsker å selge via denne plattformen.  

Du bør ha minst fire bra bilder (minst 500x500 pixler) av hvert produkt, skrive en innholdsrik beskrivelse samt vise ulike varianter om det finnes ulike farger etc. Du kan også benytte video i høyoppløsning om du ønsker det. Det er viktig at du fyller ut alle katalogfeltene, samt at katalogen alltid er helt oppdatert.  

Bruk korte men velformulerte og informative beskrivelser.  

 

Last ned guiden: 40 ting du bør vite om ditt B2B netthandelsprosjekt.

 

4. Tagg bilder og reels med produktene du ønsker å selge 

Produkttagger åpner opp for å kunne blande bra og interessant innhold med kommersielt innhold. For å starte med dette må du benytte katalogen nevnt i punkt tre, med oversikt over alle produktene. 

Hold deg til kun en katalog så mister du ikke kontrollen.  

Bruk også samme katalogen på tvers av både Instagram og Facebook.  



5. Post variert og interessant innhold for følgerene dine

Sett deg i deres sko; hva ville du ønsket å lese om eller se bilder og videoer av om du var en kunde eller vurderte å bli kunde? Alt for mange bedrifter tenker mer på hva de gjerne vil vise enn hva som faktisk er interessant for andre.  

Innholdet du velger å poste kommer også an på segmentet ditt, tone of voice og hvilket formål du har ved å være til stede på Instagram med bedriften din.  

 

6. Sett opp annonser for produktene eller tjenestene du ønsker å selge 

Du kan få frem annonsene dine i dine målgruppes Feed, Utforsk, Butikk, Reels og Stories. Du kan lage følgende annonseformat: bilde, video eller karusell annonser med flere bilder eller videoer.  

Prøv deg litt frem ifht hvilket format du får best respons på av din målgruppe. Tenk gjerne ikke «salg» og kommersielt hele tiden, kunnskaps- og informasjonsdeling – og kanskje litt «behind the scenes» blir ofte satt pris på.  

Men igjen, test hva din målgruppe responderer mest positivt på.  

 

7. Implementer en Meta piksel på nettsiden din 

Ved å legge til denne koden på nettsiden din, åpner det opp spennende muligheter for annonseringen din fremover.  

Det betyr at du kan optimalisere, måle og følge opp de som har sett annonsene dine på Instagram. Du kan blant annet se om de gjør en bestemt handling på nettstedet ditt etterpå, som for eksempel et salg, slik at du får bedre oversikt over hvor effektive annonsene dine er.  

 

 

Det er med mange ord flere spennende muligheter for deg som bedrift på Instagram. Om du investerer litt tid og ressurser kan dette blir en utmerket kanal for deg for å nå dine bedriftsmål og et bredere publikum.  

 

Ønsker du å vite mer om hvordan komme i gang med salg av produkter og tjenester på instagram? Ta kontakt med oss i twoday, vi har lang erfaring innen netthandel og sosiale medier.  

 

 

Kontakt oss

 

 

Relaterte artikler