Skip to content
twoday

Informasjonsdrevet detaljhandel hos Fenix Outdoor

Kundecase

Som en datadrevet forhandler lette Fenix Outdoor etter en bedre løsning for å bygge et mer fleksibelt og fremtidsrettet system. Valget falt på TimeXtender, med twoday som samarbeidspartner.

Digitalisering som driver

Fenix Outdoors strategiske visjon bygger på forståelsen av at fremtidens detaljhandel er en blanding av fysisk og digital tilstedeværelse. Allerede i 2018 uttalte den tidligere administrerende direktøren, Martin Nordin, i et intervju: "Digitalisering er ikke bare en trend, det er nøkkelen for å få dyp innsikt i kundene sine." Denne visjonen understreker den strategiske betydningen av data for å navigere og forme detaljhandelens fremtid - og er drivkraften bak Fenix Outdoors skritt mot datadrevet detaljhandel, drevet av TimeXtender.

"Som en datadrevet forhandler måtte vi bygge et mer tilpasningsdyktig, fremtidsrettet system. Et sentralt fokus var å gå fra Excel-basert rapportering til selvbetjent BI, slik at teamet vårt kunne håndtere data og endre rapporter selv."


-Lars Hanson, forretningsanalytiker på IT-teknikkteamet, Fenix

Fenix_artikelbild
twoday

Fra Excel-basert rapportering til selvbetjent BI

Lars Hanson fortsetter å forklare problemene med deres tidligere system: "Vi støtte på utfordringer med vår Azure-baserte konfigurasjon, spesielt med en datalake som ble administrert av en ekstern leverandør i en annen tidssone. Det er vanskelig å outsource datamodellering når det eksterne teamet ikke er grundig kjent med bedriften din, prosessene og produktene dine.

Vi endte opp med en lite fleksibel datalake som hindret effektiv analyse og API-funksjonalitet, og treg respons på dataspørringer ble et økende problem. Så vi lette etter en fleksibel løsning der vi enkelt kunne bruke interne ressurser, men også eksterne ressurser ved behov. Dette ville gi oss mer kontroll over våre egne data - og redusere avhengigheten av eksterne programvareutviklere."

I Fenix Outdoors søken etter en bedre løsning valgte de å samarbeide med twoday. Med denne bakgrunnen var twodays anbefaling å velge TimeXtender, som er et moderne automatiseringsverktøy for å bygge datavarehus uten å skrive kode.

 

Fleksibelt, kostnadseffektivt og enkelt i bruk

– Etter å ha evaluert flere alternativer valgte vi TimeXtender i kombinasjon med Qlik Replicate, fordi konseptbevis viste at vi ville få en mer dynamisk, fleksibel og raskere, men også mer kostnadseffektiv løsning for å flytte og transformere data, sier Lars Hanson.

– Vi så på andre verktøy, men alle var enten for dyre eller for komplekse for vårt behov. twoday hjalp oss å vurdere forskjellige alternativer, og til slutt matchet TimeXtenders våre behov perfekt. Implementeringen av TimeXtender hos Fenix Outdoor ble gjort av twoday.

– I løpet av det siste året har vi flyttet data fra to lokale ERP-systemer til skyen, en prosess som har blitt kraftig strømlinjeformet med hjelp av TimeXtender. Som et resultat har nøkkelområder som salg, innkjøp og lager blitt samlet i et enkelt datavarehus, noe som gjør dataene lett tilgjengelige og klare for selskapet gjennom vårt BI-verktøy eller via Excel, sier Lars Hanson.

Konsum av data gjennom forskjellige verktøy

Måten Fenix Outdoor håndterer og får tilgang til dataene sine på, har blitt betydelig forbedret ved bruk av TimeXtender.

"Trinnvis lasting har vært en «game changer» for oss. Den har gjort vår databehandling mye raskere og gitt oss mye mer kontroll over dataene våre. Denne forbedringen betyr for eksempel at vi kan oppdatere nøkkelrapporter på en time. TimeXtenders lavkodete ETL-verktøy har også vært til stor hjelp."

-Lars Hanson, forretningsanalytiker på IT-teamet, Fenix

Med TimeXtender kan Fenix Outdoor nå bruke forskjellige verktøy for å få tilgang til, rapportere og analysere dataene sine, som Qlik Sense, PowerBI og kanskje til og med Snowflake i fremtiden. Denne fleksibiliteten er en stor forbedring i forhold til den gamle måten å bruke statiske CSV-filer og laste inn all data på en gang. Samlet sett gjør det at selskapet kan reagere raskere og ta bedre beslutninger.

 

Fremtidsplaner

Fenix Outdoor planlegger å fortsette og integrere mer og mer data i TimeXtender. Dette vil inkludere data fra deres sentrale ERP-systemer - de har fire hoved-ERP-systemer og flere mindre. De planlegger også å inkludere data fra eksterne kilder som Google Analytics i salgsrapportene sine.

Et sentralt fokus for 2024 er å drive innføringen av selvbetjeningsrapportering. Denne endringen representerer en stor forandring både i prosess og kultur og krever effektiv markedsføring og presentasjon. Å endre den nåværende Excel-drevne kulturen er utfordrende, men det er et nødvendig steg for å gjøre fremskritt.

Fremover ser Fenix Outdoor optimistisk på fordelene med sin forbedrede dataarkitektur. De planlegger å bruke denne avanserte datahåndteringen for å drive innovasjon, ligge et skritt foran på markedet og raskt tilpasse seg nye trender og kundebehov - noe som er nødvendig for å holde arbeidsmåten deres smidig og responsiv i den raskt skiftende detaljhandelsbransjen.

Oppsummering

Selskap: Fenix Outdoor International AG

Bransje: Detaljhandel

Utfordringer

  • Treg hastighet for databehandling til markedet.
  • Begrenset fleksibilitet i databruk.
  • Komplekst datamiljø med flere ERP-systemer som hindrer effektiv datahåndtering.

Løsning

  • Økt hastighet på databehandling med trinnvis lasting, som reduserer tiden fra en hel dag til sanntid på 60 minutter.
  • Økt fleksibilitet og kontroll over data, som muliggjør flere forbrukemetoder og mer nøyaktige forretningsinnsikter.
  • Enkel datamodellering og transformasjon som styrker det interne teamet.
  • Forbedret beslutningstaking gjennom bedre tilgang og analyse av data.
scott-goodwill-y8Ngwq34_Ak-unsplash

Dette er Fenix Outdoor

Fenix Outdoor International AG er et globalt, anerkjent selskap innen detaljhandel for friluftsliv. De er kjent for merkene sine som Fjällräven, Tierra, Hanwag, Royal Robbins og Frilufts Retail. Frilufts Retail opererer i Sverige og Norge under merket Naturkompaniet.

twoday

Vil du vite mer om å bytte forretningssystem?

twoday er en av Nordens ledende aktører innen Business Intelligence, avansert analyse, datahåndtering og dataintegrasjoner. Kontakt oss ved å fylle ut skjemaet under, så finner vi et tidspunkt som passer deg!

Trine Bjertnæs

Head of Sales
trine.bjertnas@twoday.com
995 72 995