Skip to content

Christiania Belysning har lansert AI-bot'n Chris - den ultimate hjelperen for kunder og ansatte! 

Christiania Belysning

Christiania Belysning har med AI-Agenten Chris tatt et stort steg inn i fremtiden. Ved å utnytte all den strukturerte produktinformasjonen de har, har de skapt den ultimate butikkansatte til nettbutikken sin. Chris hjelper kunden å finne frem på nettsiden og produktene de ønsker, samtidig som den tilgjengeliggjør informasjon på et helt nytt nivå.

Chris

Christiania Belysning (heretter kalt CB) har vært på en endringsreise siden 2018 hvor de har jobbet kontinuerlig med visjonen deres om å være belysningsspesialisten. For å kunne rådgi sine kunder på best mulig måte har CB lagt ned mye arbeid i å strukturere all informasjon de har om sine produkter og tjenester, og deretter videre opplæring ut mot butikkene. Men med så mange produkter blir det en hel del informasjon kunden selv må navigere seg rundt og CB ønsket å tenke nytt.

AI og Chat GPT hadde allerede tatt verden med storm og dette ga CB en idé: “hva er egentlig mulig?” Ideene var mange og kreativiteten stor, og CB landet på twoday AI Agent.  

twoday AI Agent er en banebrytende AI-applikasjon som ved hjelp av GPTs språkmodell effektiviserer og automatiserer en virksomhets informasjonsbehandling. Med twoday AI Agent kunne CB utnytte all den strukturerte produktinformasjonen de har til å skape den ultimate butikkansatte til nettbutikken sin.

twoday AI Agent har også et ferdig driftsmiljø, slik at man kan ta i bruk tjenesten umiddelbart, noe som var viktig for CB da de ville komme i gang så fort som mulig uten høye oppstartskostnader. Dette resulterte i at Chris ble skapt, en AI-bot bygd på twoday AI Agenten.

“Kjempefint at AI Agenten var en løsning som var så ferdig at selv de som ikke er utviklere faktisk kan jobbe med det” - Elisabeth Bakken, Netthandels- og markedssjef i Christiania Belysning

Med Chris på plass på nettsiden kan kundene enkelt få svar på det de måtte lure på i stedet for å måtte lete det frem selv.  CB kunne enkelt mate inn alt det de hadde skrevet av produktinformasjon og tjenesteinnhold inn i AI-Chris, både rett fra eksisterende nettsider, men også fra PDF-dokumenter, Excel og andre type kilder. Dette betyr at CB har full kontroll og eierskap over hvilke kilder Chris bruker til å svare kundene med.  

Å strukturere opp informasjonen var ikke noe de måtte gjøre helt fra scratch. Det var et av tiltakene i kjedens betydelige snuoperasjon i årene 2018-2019. Vår nettside er bygget opp på en strukturert måte, men vi har måttet gjøre om indirekte språk og få informasjonen mer faktaorientert. Innholdet har ikke endret seg, men formen har vi justert på, sier Elisabeth Bakken. 

Responsen har vært over all forventing. CB hadde et mål om å nå 400 spørsmål i løpet av august. Allerede få dager etter lanseringen hadde flere tusen prøvd AI-Chris. For å få boten til å fungere og gi riktige svar, måtte den først mates med informasjon om belysning generelt og produktene til Christiania Belysning spesielt. Sammen med twoday har vi tunet og satt opp regelverk. Chris favoriserer våre egne data og søker i vår informasjon først.  

Chris er ikke bare til hjelp for kundene, men også for de ansatte. AI-boten Chris skal effektivt tilgjengeliggjøre fagkompetansen som finnes i kjeden. 

Chris er under opplæring, og i testfasen følger vi tett opp for å verifisere svarene. Boten innebærer vesentlig mer hjelp enn ikke å ha den, både for kundene og for våre butikkansatte, sier Bakken.  

Prosjektet har også fått mye oppmerksomhet fra bransjen, og flere og flere får nå øynene opp for mulighetene AI kan gi. Vil du vite mer om Chris? Her kan du lese mer om AI-boten på Christiania Belysning sine egen nettsider.

“Det er gøy å få lov til å være med i startfasen av et så nytt og stort prosjekt. Og det er noe som alle snakker om” - Elisabeth Bakken, Netthandels- og markedssjef i Christiania Belysning

Lyst til å vite mer?

Kanskje du også trenger noe lignende hjelp selv? Send oss en melding, så ringer vi deg opp og finner ut av det – sammen.

Mona Eng

Head of Digital Growth
mona.eng@twoday.com 
90670655