Kundecase: Netsecurity
I vår digitale hverdag finner hackere stadig nye hull for å komme seg inn i virksomheters systemer, og det er en klar økning i antallet cyberangrep. Netsecurity har derfor et viktig samfunnsoppdrag – å hjelpe bedrifter med å ivareta it-sikkerheten sin, slik at de ikke mister kritisk eller sårbar data, eller i verste fall blir økonomisk ruinert.
– Det som skiller seg ut hos twoday, er at de er så frempå. De utfordrer og beriker meg, kommer med innspill og gir meg den motstanden jeg trenger.
Kaja Falck-Ytter, Markedssjef i Netsecurity
– Vi har et utrolig bra utgangspunkt. It-sikkerhet har aldri vært viktigere, og stadig flere virksomheter trenger hjelp til å sikre seg mot angrep. Samtidig har Netsecurity et klart mål om å vokse i tiden framover, og trenger derfor å øke synligheten og posisjonen vår i markedet, forteller markedssjef Kaja Falck-Ytter.
Det var også slik Kaja kom inn i Netsecurity. Som markedssjef har hun ansvar for å legge markedsstrategien, bygge merkevaren Netsecurity, sørge for digital synlighet og leadsgenerering.
– Å være markedssjef i Netsecurity er som å starte med blanke ark, men med utrolig gode fargestifter. Alle forutsetninger er til stede: Vi har en god posisjon allerede, vi har utrolig mange dyktige ansatte, vi er langt framme både på teknologi og ekspertisen vi kan tilby – og markedet roper etter vår kompetanse. Det er jo drømmejobben for en markedssjef!
Kaja er i ferd med å bygge et team med markedsansatte internt, men enn så lenge er hun alene. Hun visste derfor tidlig at hun ville knytte seg til et byrå. Hun trengte både en strategisk sparringspartner og noen som kunne sette planer ut i live:
– Jeg hadde allerede god erfaring med twoday fra tidligere, og det lå en trygghet i å vite at twoday er “framme i skoa” og at de har høy kompetanse på de tjenestene vi trenger, sier Kaja. I tillegg var det en fordel at de holder til i Oslo. Nå sitter twoday på kontoret til Netsecurity en dag i uka.
– Det er veldig positivt å møtes fysisk. Å jobbe med markedsføring handler veldig mye om kreativitet i samspill. Det skjer så mye bra i det fysiske møtet, ikke bare kreativt, men også faglig sparring, forklarer Kaja
Netsecurity hadde etablert Hubspot som sin plattform, noe Kaja så på som veldig positivt da hun kom inn som markedssjef. Netsecurity ønsker å jobbe data- og innsiktsbasert, og Hubspot er en veldig god plattform for dette, siden det knytter salg og marked tettere sammen. – Jeg hadde ingen erfaring med Hubspot fra før, så jeg var helt avhengig av å ha med meg et byrå som kunne Hubspot, sier Kaja.
De første månedene av samarbeidet har Netsecurity og twoday sammen jobbet med markedsstrategien til Netsecurity, samt fått på plass mye av grunnlaget for en digital tilstedeværelse. I tillegg har twoday bidratt med å skrive kundecaser, innhold til websider samt annonsering.
– Framover skal jeg sammen med twoday utforske enda flere av mulighetene i Hubspot, for eksempel bygge gode kundereiser ved hjelp av workflows og personalisering av hjemmesiden. – I Hubspot har vi et digitalt verktøy som gjør oss smartere og legger til rette for mer kundevennlige kjøpsreiser, forteller Kaja.
Ifølge Hubspot er det de som investerer i kundeopplevelse som vinner.
Da Kaja skulle velge markedsbyrå, så hun etter et team som var selvgående, som kan identifisere behov og komme med innspill. Kaja har tidligere jobbet med flere ulike byråer, og hun vet at mange har høy kompetanse på sitt fagfelt.
– Det som skiller seg ut hos twoday, er at de er til stede, sier Kaja. – De utfordrer og beriker meg, kommer med innspill og gir meg den motstanden jeg trenger. Sammen skal vi levere gode resultater, og da er det viktig å utfordre litt og komme med gode råd, slik at vi oppnår de resultatene vi er på jakt etter.
Netsecurity og teamet fra twoday har en egen Teams-kanal der de kan kommunisere fortløpende.
– Det er fint å jobbe med et team som føles som “semi-ansatte”, og som har eierskap til Netsecurity, sier Kaja. – Det gir meg en trygghet i hverdagen å ha teamet fra twoday på laget.
Netsecurity henter kompetanse på blant annet Hubspot, innhold, annonsering og strategi fra twoday i dag. Alle disse områdene dekkes inn under én stilling. – Hvis jeg skulle ansatt fremfor å leie inn kompetanse, måtte jeg brutt opp 1-2 stillinger i mindre stillingsprosenter, forteller Kaja. – I tillegg har jeg tilgang inn i et større kompetansemiljø hos twoday hvis det skulle oppstå flere behov, legger hun til.
Kaja nevner også en annen fordel – at de kom så raskt i gang både operativt og strategisk.
– Vi hadde aldri klart å få til like mye på så kort tid hvis vi skulle ansatt tilsvarende stillinger, forteller hun. – Da teamet fra twoday var ombord, startet vi allerede dag én med å gjøre endringer.
Som markedssjef er det viktig for Kaja at tiltak Netsecurity bruker tid og ressurser på, også gir konkrete resultater hun kan vise til internt. Etter at de startet samarbeidet med twoday for noen måneder siden, ser de allerede resultater. – Resten av selskapet ser virkelig at ting har skjedd i høst, både med tanke på aktiviteter og synlighet, men også at profilen vår har fått et visuelt løft, forteller Kaja.
Netsecurity ser at de har fått økt trafikk i alle sine kanaler, blant annet har total trafikk økt med 102% og antall nye leads økt med 52% målt mot samme periode i fjor. Sammen med twoday har Netsecurity jobbet mye med budskap og klart å etablere en rød tråd i all kommunikasjon som går ut i markedet. For Kaja er det viktig å alltid tenke verdibudskap, hva betyr det de gjør for kundene?
– Kundene bryr seg egentlig ikke om produktene våre, de vil bare ha løst problemet sitt – som handler om at noen tar vare på sikkerheten deres, sier Kaja. – Derfor spør jeg alltid: Hva betyr dette for kundene våre? Når vi har svaret på det, har vi et verdibudskap som treffer folk både i hodet og hjertet.
Det har vært viktig å bruke tid på grunnlaget, men det er gøy når vi kan sette strategien ut i live. Jeg gleder meg skikkelig til 2023, det er nå det starter for alvor.
Marketing for hire er en fleksibel og effektiv løsning for deg som trenger å øke markedskompetansen internt, samtidig som du har behov for å leie en markedsressurs over tid.
Se våre hires