Business intelligence er et samlebegrep for bruk av data i beslutningsprosesser. Det er et system for beslutningsstøtte som trekker ut riktige data fra store datamengder.
Analytics og Business Intelligence (BI) omfatter teknikker og verktøy for å transformere rådata til meningsfull informasjon som understøtter forretningsforståelse og beslutningsstøtte. BI har ofte vært synonymt med lite tilgjengelige og statiske rapporter på begrensende og gamle data i tabellformat. Slik er det ikke lenger. Med moderne BI-løsninger kan alle analysere selv, styre data på pålitelige plattformer og brukerne har mer og rask tilgang til innsikt.
God business intelligence er når alle brukerne av data får presentert den informasjonen de ønsker i det formatet som passer til deres rolle eller deres foretrukne måte å motta informasjon på.
Friheten til å jobbe med forskjellige presentasjoner av data får vi når vi gjennom det sentrale datavarehuset sikrer at datagrunnlaget er det samme og definisjonene av nøkkeltallene er felles for alle.
I dag har virksomheter tilgang til en enorm mengde data og volumet øker hver dag i takt med digitaliseringen av prosesser og arbeidsmetoder. Uansett om det er markeds-, økonomi-, innkjøps- eller salgsavdelingen så besitter de alle data som kan hjelpe dem med planlegging, beslutninger og å svare på spørsmål. Å manuelt finne den spesifikke dataen som trengs i disse prosessene er en tidkrevende oppgave. Et business intelligence-system forenkler prosessen ved å samle alle dataene fra forskjellige kilder og gjør det enkelt å finne riktig informasjon.
Målet med business intelligence er å lagre og analysere data fra virksomhetens drift og aktiviteter for å optimalisere prestasjon. Ved å skape et helhetlig syn på virksomheten hjelper du folk å ta datadrevne beslutninger.
Business intelligence øker ikke bare forståelsen av data i organisasjonen, men gjør den mer konkurransedyktig i en verden der data har blitt en nødvendighet for å forstå trender og kunders behov.
En viktig faktor i moderne business intelligence er “self service”. Det gir deg mulighet til å finne sammenhenger i dataene dine uten å ha teknisk kunnskap. Et godt business intelligence-system bør dekke dette behovet for å øke forståelsen og oppmuntre til en datadrevet kultur.
Business intelligence kan hjelpe deg med å ta datadrevne beslutninger ved å gi tilgang til nåværende og historiske data innenfor ditt virksomhetsområde. Analytikere kan enklere måle ytelse og måle virksomhetens data opp mot benchmarks, samt se etter markedstrender for å øke salg eller inntekter.
Her er noen måter som business intelligence kan hjelpe virksomheter å ta smartere og datadrevne beslutninger på:
Business Intelligence kommer for alvor til sin rett når virksomhetens forretningskritiske data visualiseres i lett forståelige grafer, rapporter og dashboards.
Datavisualisering handler om hvordan man presenterer data, til riktige mennesker på riktig tidspunkt. Datavisualisering gjør det mulig for beslutningstakere å få verdifull innsikt på en effektiv måte, slik at de er i stand til å ta datadrevne beslutninger med en gang behovet oppstår. Dette gjør det enkelt å formidle mønster eller avvik i datasettet på en universell og effektiv måte.
Det finnes en rekke verktøy man kan bruke for å visualisere data. twoday samarbeider med leverandører av ledende visualiseringsverktøy slik som Qlik, Tableau og Power BI.
Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe?