Skip to content

Programmatisk annonsering: Den mest vanlige måten å kjøpe digital annonsering på

Programmatisk annonsering er en automatisert kjøpsmetodikk hvor man kjøper visninger (annonseplasser) på tvers av medier, mot en bestemt målgruppe.
31. jan Madeleine Bredesen

Digitale annonsekjøp med økende muligheter

Programmatisk annonsering har blitt den mest vanlige metoden å kjøpe visninger av digitale annonser på. I takt med teknologisk utvikling, har mulighetene for programmatisk annonsering økt. Det er ikke lenger bare bildeannonser vi kan kjøpe programmatisk, men også annonser med lyd, dooh (digital Out Of Home), Rich media, native og video, for å nevne noen. 

Les mer:
Hva er programmatisk annonsering

people in couch -1500x

Hva er viktig å være obs på når du kjøper programmatiske annonseplasser?

Med økende popularitet av programmatisk annonsering, er det viktig å være klar over de ulike faktorene som påvirker annonsekjøpet ditt. Her kommer åtte tips fra oss til dere som nettopp har begynt å utforske den programmatiske verden:

1. Dobbeltsjekk alltid budsjett

Det er viktig å være klar over at du kan velge mellom å skrive inn dagsbudsjett eller totalbudsjett.  Det får, forståelig nok, store konsekvenser om du har lagt inn en ekstra 0 i budsjettet. Det er ingen mennesker “på den andre siden” som dobbeltsjekker budsjettene for deg, så du må være trygg på at tallene du har skrevet inn er riktig budsjett.

2. Budgivning

Hvilken budgivning du ønsker å benytte avhenger av målet med kampanjen, men det vanligste er å by på CPM-prisen (kost per 1000 visning). Denne avhenger igjen av målgruppe, plasseringer og strategi.

Det er viktig å være oppmerksom på om budet må økes for å oppnå leveringsmålene. Målet er å sikre at budsjettet blir brukt fullt ut, så følg alltid med – klarer vi å bruke hele budsjettet eller blir det en underlevering? 

3. Brand safety

Med brand safety menes beskyttelse av selve merkevaren. Som med all annonsering skal man velge med omhu hvor man plasserer annonser så det ikke oppstår uheldige og mulig skadelige situasjoner for merkevaren.

Med programmatisk annonsering kjøper man på tvers av flere nettsider, og da kan det tenkes at det er utfordrende å vite hvor du kjøper og om du kan gå god for alle sidene og plasseringene. Lag en liste som inneholder keywords du ikke ønsker å assosieres med og legg denne inn under «negativ keywords».

 4. Whitelist

Whitelist er en liste over nettsider dere ønsker å annonsere på. Dette er viktig å inkludere i kjøpsstrategien, sånn at dere ikke dukker opp på nettsider dere muligens ikke ønsker å forbindes med.

Det er også mulig å sette opp avtaler, såkalte «deals», med mediene for å sikre premium plasseringer.

 5. Målgruppedata

Det finnes mange leverandører av målgruppedata, og det er viktig å holde tunga rett i munnen når du velger hvilke leverandør som skal benyttes. Hvor godt kjenner du til dem? Hvor treffsikker er denne dataen og hvordan henter de den inn? Hva er prisene deres?

Det sikreste er å bruke egen data, denne har du full kontroll over (forhåpentligvis).

6. Inkluder formater som fungerer på både mobil og desktop

Mange brukere vil se annonsene på både mobil og desktop, så det er viktig å sikre at formatet passer på begge plattformer for å oppnå maksimal synlighet og engasjement.

Sjekk hvilke formater som har bra varelager på nettsidene dere ønsker å annonsere på. Med varelager mener vi tilgjengeligheten av ulike formater på nettsider.

Inkluderer board, netboard, topbanner, skyskraper i ulike størrelser og optimaliser underveis.

7. Optimalisering

For å utnytte programmatisk annonsering til det fulle er det viktig at kampanjestrategiene optimaliseres underveis i kampanjeløpet.

Kjøpsmetodikken låser ingen budsjetter til et bestemt antall visninger og vi har derfor frihet til å gjøre endringer underveis. Et sentralt arbeid med programmatiske kjøp er at man overvåker kjøpene, og optimaliserer underveis for å hele tiden forbedre resultatene. Annonseverktøyet gir muligheten til å optimalisere på mange ulike variabler, fra budstrategi til formatstørrelser.

8. Ekstra kostnader

Hva er egentlig inkludert i CPM-prisen du betaler for annonsene dine? Dobbeltsjekk alltid dette med leverandøren av annonseverktøyet dere vurderer å bruke. Om dere bruker et byrå er det viktig med full åpenhet og tillit. Vi i twoday opererer med transparente kostnader og jobber kontinuerlig med å finne de beste verktøyene for kundene våres.

Mange ting du bør ha kontroll

Konklusjonen er at programmatisk annonsering effektiviserer budsjettene dine, men det krever at du er våken. Det er mange ting å skulle passe på, og for flere vil det kanskje se ut som en avansert oppgave. 

Trenger du hjelp med programmatisk annonsering?

Har du spørsmål til programmatisk annonsering eller trenger du hjelp med å sette i gang?
Fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.

 

 

Relaterte artikler