Skip to content

Kundereise: Fra besøkende til lojal kunde

I denne artikkelen skal vi snakke om kundereise. Der en kjøpsreise stopper når et kjøp er gjennomført, fortsetter en kundereise så lenge produktet eller tjenesten fortsatt er i bruk. For å skape en god kundereise, er det viktig å forstå kundene dine og deres behov, og tilpasse kommunikasjonen din deretter.
12. apr Kristina Juul Jørgensen
People sitting and talking

En kjøpsreise er prosessen kundene dine går gjennom når de kjøper produktet eller tjenesten din. Alt starter med kjennskap, og ender opp med et kjøp eller en anbefaling. I denne artikkelen skal vi snakke om kundereise. Der en kjøpsreise stopper når et kjøp er gjennomført, fortsetter en kundereise så lenge produktet eller tjenesten fortsatt er i bruk. For å skape en god kundereise, er det viktig å forstå kundene dine og deres behov, og tilpasse kommunikasjonen din deretter.

kundereise metodikk illustrasjon

Se også vårt webinar: Kundereise i sosiale medier

Personas

En god måte å begynne å forstå kundene dine bedre, er ved å lage såkalte personas, eller kundeprofiler. Da finner du karakteristikkene til typiske kunder, som alder, kjønn, interesser, og hva som motiverer dem til å kjøpe produktet eller tjenesten din. Når du har laget personas, må du finne ut hvordan du skal nå dem, og hva som vil fange deres oppmerksomhet. 

Dersom du jobber mot bedriftskunder (B2B), vil det å lage seg én eller flere personas avdekke de ulike utfordringene disse kundene møter i arbeidshverdagen sin. På den måten kan du enklere se hvordan ditt produkt eller tjeneste kan gjøre dagen deres noen hakk enklere. 

Les også: Alt du behøver å vite om Personas

Relevant informasjon

Etter at kundene dine har oppdaget produktet eller tjenesten din, er det viktig å gi dem informasjon om hva det er og hva det kan gjøre for dem. Dette kan gjøres gjennom blogginnlegg, videoer eller produktbeskrivelser på nettstedet ditt. Lag deg en oversikt med et hovedtema du ønsker å skrive og informere om, og deretter finner du flere undertema som går mer i dybden på et spesifikt tema. På den måten sørger du for å nå kunder på ulike steder i kundereisen. Med andre ord betyr det at du dekker informasjonsbehovet i både søkefasen, vurderingsfasen og også etter at kjøpet er gjennomført. 

Det er også viktig å gjøre det enkelt for kundene å ta kontakt med deg, for eksempel ved å ha et kontaktskjema, hvor de enkelt kan stille spørsmål eller be om ytterligere informasjon. 

Klar til å kjøpe

Når kundene har fått det de trenger, og begynner å bli rimelig klare til å kjøpe, er det viktig å gjøre det enkelt for dem. Sørg for at nettbutikken din er enkel og intuitiv, eller ha et kontaktskjema som gjør det enkelt å bestille din tjeneste.

Oppfølging

Etter at kundene dine har kjøpt produktet eller tjenesten din, er det viktig å følge opp og sørge for at de er fornøyde. Dette kan gjøres ved å sende en undersøkelse eller ved å ringe kundene etter at de har mottatt produktet. En type oppfølging kan også være å gi kundene mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet ditt, og dermed få dem inn i et løp på e-post. Hvis kundene dine er fornøyde, er det mer sannsynlig at de vil anbefale produktet eller tjenesten din til andre.

Så, for å oppsummere: For å skape en god kundereise, er det viktig å vite hvem målgruppen din er, forstå kundenes behov og tilpasse kommunikasjonen din deretter. Du må gjøre det enkelt for kundene å kjøpe, og sørge for at de føler seg verdsatt og forstått gjennom hele prosessen. Det er også viktig å lytte til kundenes tilbakemeldinger, og være åpen for forbedringer. 

Med disse tipsene i tankene, kan du skape en kundereise som ikke bare øker salget ditt, men også skaper lojale og fornøyde kunder som vil anbefale deg til andre. Så, vær kreativ, og ikke vær redd for å eksperimentere for å finne den perfekte kundereisen for din bedrift. Det kan være litt utfordrende å ikke ha fasiten før du har testet litt, men det er det absolutt verdt!

Trenger du hjelp til å jobbe med kundereisen for dine kunder?

Vi kan hjelpe deg å lage gode kundereiser for dine kunder! Dersom du trenger hjelp til å komme i gang så kan vi i twoday bistå dere med hele eller deler av prosessen. Ta kontakt hvis vi skal ta en prat!

Forfatter

Kristina Juul Jørgensen1

Kristina Juul Jørgensen
Rådgiver & Content Manager, twoday

Kristina jobber som rådgiver, innholdsprodusent og prosjektleder.

Relaterte artikler