Skip to content

Hvordan få mer ut av Google ads aktivitetene dine 

Som markedssjef er det mange plattformer og mange tall å forholde seg til – og mange velger å la en in-house spesialist eller et byrå ta seg helt av enkelte plattformer. Google ads er ofte en av disse kanalene, men jeg vil gjerne slå et slag for denne kanalen som ofte blir forbigått som «bare en annonse kanal». Jeg vil faktisk påstå at Google ads er den aller viktigste kanalen, og en av de viktigste kanalene du har å spille på i markedsarbeidet ditt.
19. jun Hilde Marks
Two peopel working in front of the pc

Her er tre alternative måter du kan bruker Google ads på:     

1. Måle om merkevarebyggingsaktivitetene har ønsket effekt 

Du kan sjekke om posisjoneringsarbeidet du gjør er effektivt ved å se om antall impressions øker over tid for merkevaren din. Altså, om det er flere som søker spesifikt etter nettopp din merkevare på Google, og da også selvsagt aller helst klikk på annonsen din (eller organisk resultat) 

Om det er flere og flere som søker etter merkevaren din over tid, så betyr det at merkevaren begynner å få et sterkere fotfeste i markedet – med andre ord, at posisjoneringsarbeidet ditt funker. Om du ikke ser ønsket økning så må du ta en vurdering av blant annet segment og kommunikasjonskanaler – men det er en helt annen bloggpost…  

lady smiling in meeting -1500x

2. Måle om en offline aktivitet hadde en effekt på markedet 

Har du for eksempel vært til stede på en messe eller holdt et frokostseminar og lurer på hvilken effekt det hadde på markedet? Sjekk om antallet impressions rett før, under og rett etter dagen for eventet i det geografiske området hvor eventet ble holdt for å finne ut om markedet fikk det med seg – eller om de evnt ville sjekke ut firmaet i etterkant. Noen ganger er det mange ting som skjer samtidig, og da er det lurt å benytte seg av geo data i så stor grad som mulig der det gir mening for å få så spesifikke data som mulig.  

Du kan også sjekke økning i impressions om du for eksempel har hatt en print annonse i en avis eller lignende. Det mest nøyaktige da er selvsagt om det er en annonse som er i en avis som blir utgitt på en avtalt dag slik at du enkelt kan sjekke om annonsen hadde en effekt.    

Les også: Få høyere organisk rekkevidde på Google med sosiale medier 

3. Krisehåndtering – hjelp til å få frem fakta og kontrollere narrativet 

Tenk deg at noe uventet og negativt skjer i bedriften du jobber for. Det kan være alt fra ulike anmeldelser, olje lekkasjer, ulike varslinger eller lignende. Du skjønner tegningen.  

Alle avisene har dere på førstesiden, og vinklingen er kanskje ikke den du ønsker – kanskje er det ikke engang riktige fakta de operer med.  

Når man søker opp bedriften på Google kommer det bare opp en haug av negative artikler. Da kan du sette opp en Google Ads annonse hvor du adresserer det som har skjedd, og sender interesserte videre til en landingsside hvor du forteller din side av historien. Du tar tilbake kontrollen.  

Se webinar: Slik kommer du i gang med Google Ads

Digitale kanaler Fosnavag 1500x-13

Høres Google Ads ut som noe som passer for dere?

Send av gårde et kontaktskjema eller ring oss, så setter vi dere i gang!

 

Relaterte artikler