Skip to content

Er det fortsatt vits å annonsere på Facebook og Instagram?

Basert på den nyeste rapporten til Ipsos, som inneholder statistikk på mediebruken til det norske folk, daler Meta nedover på statistikken. Dette påvirker nok tankene til flere selskaper. Er det egentlig vits å bruke penger på annonser i Meta? Treffer vi målgruppene våre på denne plattformen? Og hvilke andre muligheter har vi? La oss diskutere det.
12. sep Lisa-Mari Soriano Kvalsund
man looking at is pc

Som et markedsføringsbyrå er det viktig for oss å holde tritt med utviklingen i medielandskapet for å hjelpe våre kunder med å nå sine mål. Sosiale medier har blitt en uunnværlig del av virksomhetens digitale markedsføringsstrategi, og det er avgjørende å forstå de siste trendene for å lykkes.
 



Medievaner i 2023

En av de mest overbevisende trendene i første halvår i 2023, er den fortsatt økende mediebruken. Hele 88 % av befolkningen i Norge bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, og imponerende 76 % bruker dem daglig. Og hvem er mest ivrig? Det er aldersgruppen 40-49 år, med 82 % som oppgir at de er på sosiale medier minst én gang per dag. Dette er et tall som bør fange oppmerksomheten til enhver markedsfører.

Digitale kanaler - Aalesund - store storrelser-063

Facebook dominerer på antall profiler

Ser vi på andel profiler på sosiale medier, dominerer Facebook fremdeles. Hele 79 % av befolkningen over 18 år har en Facebook-profil, som tilsvarer nesten 3,41 millioner nordmenn. Det er imidlertid verdt å merke seg at andelen med en Facebook-profil har gått ned med 5 prosentpoeng fra samme periode i 2022, da den var på 84 %.

64 % av befolkningen over 18 år har en Instagram profil, det tilsvarer nesten 2,75 millioner nordmenn over 18 år. Til tross for at Instagram har færre brukere enn Facebook, og samtidig en nedadgående trend på daglig bruk av plattformen, har Facebook størst nedgang. Ipsos sin statistikk viser at Instagram fortsatt har et betydelig brukspotensial, spesielt blant yngre målgrupper. Og selv om Facebook har en høy andel med aktive profiler, vil det kreve mer strategisk tilnærming for å oppnå ønskede resultater, dersom vi skal ta den nedadgående trenden om bruk og profiler i betraktning. Det blir med andre ord viktigere å være nøye med å målrette annonser, men også vurdere andre plattformer basert på målgruppen din og målene dine.

Les mer: Hvordan drive effektiv markedsføring

Bilde lånt fra Ipsos sosiale medier tracker Q2 2023

Snapchat er nest størst etter Meta

Som den nest største plattformen har Snapchat en sterk posisjon, med 65 % (2,81 millioner) av befolkningen over 18 år som har en profil. På TikTok har veksten av profiler stabilisert seg, sammenlignet med den enorme veksten plattformen har hatt de siste årene. Statistikken viser at TikTok har like mange profiler som Twitter/X, med 28 % av befolkningen over 18 år. Dette betyr ikke at du nødvendigvis skal erstatte Meta med annonsering i Snapchat eller TikTok. Du kan, og bør, vurdere en kombinert tilnærming der du bruker flere plattformer avhengig av kampanjemålene dine.

Hva med LinkedIn?

LinkedIn har færre brukere, og brukerne er mindre aktive på plattformen, her konkurrerer man om å være synlig, og er grunnen til at plattformen er kjent for dyrere annonser. Sammenligner vi årets statistikk med fjoråret på samme tid, ser vi en liten nedgang i både brukerprofiler og daglig bruk (ukentlig bruk har økt med 1%). Men LinkedIn handler i utgangspunktet om å bygger nettverk. De siste årene har aktive LinkedIn brukere benyttet plattformen til å bygge synlighet med organiske poster, og kjenner du til LinkedIn algoritmen, så tar LinkedIn dette godt imot. Ut fra markedsførinsmålene dine, så er LinkedIn fortsatt en viktig plattform å annonsere på, men desto viktigere er det å ha gode ambassadører i selskapet som når ut til sitt nettverk. Og som andre statistikk viser - folk stoler på folk, så sats på de ansatte i bedriften din. 

En munnfull LinkedIn 2500x-47

Har din bedrift behov for kurs i LinkedIn?

Vi tilbyr LinkedIn kurs for selskapene som ønsker å bli bedre på LinkedIn, og samtidig bygge gode ambassadører for bedriften. Bare send inn en forespørsel på skjemaet under, så kan vi snakkes!

Hvilken medieplattform bør vi annonsere på?

Det finnes ikke én bestemt medieplattform som vil fungere perfekt for alle bedrifter i alle situasjoner. Dere må alltid velge den eller de plattformene som passer best for deres spesifikke mål, målgruppe og markedsføringsstrategi.

Her er noen tips til hva du bør ta med i vurderingen: 

  • Hvis din målgruppe fremdeles er aktiv på Meta-plattformene, kan det være en grunn til å fortsette annonseringen der. Selv om daglig bruk har gått noe ned, er det fortsatt mange brukere på disse plattformene.
  • Har dere oppnådd gode resultater fra annonseringen på Meta-plattformene, som for eksempel høy konverteringsrate eller god avkastning på investeringen (ROI), kan det være lurt å fortsette. Det er viktig å vurdere nøye hvordan annonseringen har påvirket bedriften.
  • Vurder kostnadene knyttet til annonsering på Meta-plattformene i forhold til resultatene du oppnår. Hvis kostnadene øker betydelig og ROI blir lavere, kan det være nødvendig å revurdere annonseringsbudsjettet og strategien.
  • Noen ganger kan nye funksjoner eller endringer på plattformene gi nye muligheter for annonsering. Trenger du hjelp med å utvikle en strategi som passer dere best, kan det være nyttig å søke råd fra fagfolk. Vi er alltid oppdatert på de nyeste trender og nyheter innen digital markedsføring og sosiale medier.

Les mer: Dette er strategisk markedsføring


Har du behov for å sparre? Ta kontakt med oss så tar vi en prat!

 Fyll ut skjemaet under så finner vi en tid som passer deg.
 

Forfatter

Lisa-Mari  800x

Lisa-Mari Soriano Kvalsund
Digital markedsfører, twoday

Lisa-Mari jobber som innholdsprodusent, prosjektleder og produktmarkedsfører.

Relaterte artikler