Skip to content

Derfor trenger du en netthandels­ansvarlig

For å koordinere den optimale digitale kundereisen, må du ha noen som kan se de lange linjene og dra med resten av organisasjonen.
12. des Bjørn-Erik Efterdal
Konsulent med nettbrett og imøtekommende smil i møte med kolleger

Skal du lykkes i dag, må du ha kontroll på de digitale salgskanalene og møte kundenes krav til tjenestene dere leverer. Produktinformasjon skal holdes oppdatert, innhold skal produseres og publiseres, innsikt skal leses ut av kampanjesluttrapporten, sikkerhet og personvern skal ivaretas for alle parter, og brukeropplevelsen skal optimaliseres. Til dette trenger du riktig folk i riktige roller.

Som et bidrag til å gi norske bedrifter et bedre utgangspunkt for deres digitalisering, har vi satt sammen en beskrivelse på den som orkestrerer det hele: netthandelsansvarlig

Om rollen

Kjært barn har mange navn. Netthandelsansvarlig, nettbutikksjef og Ecommerce Manager (og til og med omnikanalansvarlig) er bare noen av variantene vi er vant med. Her behandler vi dem alle som det samme for å gjøre det enkelt: Dette er personen med hovedansvar for å koordinere bedriftens digitale salgskanaler.

For mange vil det daglige arbeidet dreie seg om nettbutikken. For å finne ut hva som kan optimaliseres, og faktisk få forbedringen på plass, jobber man tett sammen med roller, avdelinger og partnere fra alle områder: innkjøp, logistikk, frakt, betaling, IT-drift, utvikling, testing og kvalitetssikring, kundeservice og markedsføring.

Digitalisering er en nøkkel til fremtidsrettede tjenester som effektiviserer bedriften, og dermed også løser hverdagen til kunden best mulig. For å enklere ta i bruk nye fremskritt, og ta igjen tempoet og endringstakten, må en jobbe iterativt. Dagens løsning er aldri ferdig, bare i sin nåværende versjon. Ved å forankre strategien for netthandel og omnikanal i hele organisasjonen og dens verdikjede, vil man kunne møte nye endringer og innsikt raskt.

Daglige oppgaver

Ofte vil en ansvarlig for netthandelen stå for elementeter som å:

  • Utvikle og drifte nettsatsningen med målsetninger for omsetning og resultat

  • Utvikle og forvalte markeds- og innholdsstrategi

  • Utvikle og optimalisere sortiment, sammen med eventuelle innkjøp- og logistikkansvarlige

  • Identifisere, utvikle og optimalisere kundereiser og -segmenter

  • Benytte analyseverktøy, som Google Analytics og Magento Business Intelligence, for å finne nye muligheter og problemområder

  • Utvikle og nå mål på konverteringer, vekst og lønnsomhet

  • Sikre personvern og tilgjengelighet i henhold til lovkrav

  • Optimalisere og produsere produktdata og innhold, sammen med eventuelle markeds- og produktansvarlige

  • Spille inn, prioritere og teste nye funksjoner og tjenester

Bakgrunn

En netthandelsansvarlig kommer gjerne inn i rollen med:

  • En grad eller annen erfaring innen forretningsdrift, informatikk, salg og markedsføring og/eller kommunikasjon

  • Erfaring med Googles Analytics, Search Console, Optimize og Tag Manager eller tilsvarende verktøy

  • Erfaring med digital markedsføring og annonsering, samt søkemotoroptimalisering

  • Erfaringer av å bruke en eller flere plattformer for netthandel, slik som:

    • Adobe Commerce (også kjent som Magento)

    • Optimizely (også kjent som Episerver)

    • Salesforce

    • Shopify

Samarbeid med partnere

Ansvar for netthandelen fordrer samarbeid med andre – både i og utenfor organisasjonen – for å nå målene som er satt. Selskaper som oss bistår med folk som dekker flere av punktene i listene over, enten fast eller i en overgangsperiode til man har egne avdelinger satt opp.

Det tar tid og penger for å få erfaring, sertifiseringer og fagmiljø. Å hente inn rådgivere til satsningen gir løpefart fra start. Ved å ha en dedikert ansvarlig for netthandelen, vil man kunne samle og koordinere innsatsen, målene og oppnåelsen av disse på en effektiv måte. Vi har selv erfaring med å være både et ekstra hode eller mer praktiske hender på rattet i korte og lengre perioder.

Uansett om man rekrutterer selv eller henter inn fagmiljø som vårt, har man behov for noen som kan se og gripe mulighetene digitalisering gir. En slik ambassadør for den digitale kundereisen vil kunne dra med seg hele organisasjonen i dette arbeidet.


Prat med oss om digitalisering

Vil du ha hjelp til å komme i gang med neste steg på reisen deres, eller bare noen å sparre med? Vi kombinerer våre nesten 20 år med ekspertise på digital handel og omnikanal med deres bransjekunnskap – for å finne de beste, sømløse løsningene for dere og kundene deres.

Digital handel hos twoday

Relaterte artikler