Skip to content

Våre beste Black Friday-tips

Her er noen råd til hvordan du kan skape gode opplevelser i en hektisk periode. Som en bonus har vi også spurt kundene våre hvilke råd de har å gi videre til resten av bransjen.
21. okt Trygve Bernhardt Moen Haaland
Silhuetter av flere hoder foran en PowerPoint-presentasjon som skriker ordene

Black Friday – med sine attpåklatter Black Week og Cyber Monday – er for mange startskuddet for en høysesong av salg, kampanjer og høy trafikk. Mye skal være på stell før den tid, og tunga skal holdes rett i munnen når folkemengden klikker seg gjennom butikken din.

Du, som driver butikken, må planlegge for mye trafikk fra november, gjennom jul, til midten av januar. Kunder forventer at ting skal gå raskt, at de finner frem og at ingenting uforutsett stopper dem å fullføre kjøpet.

Og psst: Lurer du på hva twoday leverer på innen digital handel, kan du lese mer her.

Før Black Friday

Start samtalen tidlig med leverandørene, så alle kan planlegge best mulig. Vi kommer til å spørre om kampanjeplan, med forventet trykk og hva dere trenger fra oss når dere spør. Sammen lager vi også backupscenarioer, for eksempel hvis fraktintegrasjonen lugger.

Gode produktopplevelser betyr flere salg og færre returer og reklamasjoner. Ta en gjennomgang av produktene som skal være en del av kampanjen, og sørg for at alt av produktinformasjon og -attributter stemmer. Berik dem med godt innhold og fjern all tvil om disse produktene er de kunden trenger eller ikke. Dette lar seg lett gjøres i PIM-systemet deres. Ta samtidig en sjekk på at produktstrømmene (på engelsk product feeds) sender riktig data til Google, Facebook og andre tjenester.

Nettbutikker bruker også som regel Content Delivery Network (CDN) for å servere innhold og bilder raskt til kunden. Bruker dere ikke dette fast, er Black Friday et av tidspunktene dere må ha det.

– Ingen liker å handle på trege sider

Da vi spurte kundene om hvilke råd de hadde til andre nettbutikker, var mange av rådene enstemmige med våre:

  • Planlegg kampanjen tidlig, sammen med bemanning av lager og ordrehåndterigner, og del oversikten med leverandøren.

  • Unngå store endringer i siste liten på annonsene dine på Google. De trenger fort litt tid til å få alt godkjent og publisert.

  • Ha reserveløsninger klar om kritiske deler skulle slå seg vrange, slik som betalingsløsninger.

  • I tillegg er det verdt å oppgradere serverkapasiteten, fordi ingen liker å handle på trege sider.

Les også: 5 tips til Black Friday-annonseringen

Under Black Friday

Det meste gjøres før, men mye skjer også under Black Friday utenom håndteringen av det ekstraordinære volumet av ordre og kundehenvendelser. Unngå å gjøre større endringer i katalogen underveis, og ha statussidene til tjenestene du bruker – Klarna, Vipps, Nets, Bring og Postnord for å nevne noen – klare på et dashbord eller som faner.

Det lønner seg å følge med på at priser og lagerbeholdning stemmer overens i alle systemer. I tillegg bør du ikke tømme mellomlagringen (eller cachen som man oftest kaller det) i hytt og pine. Vi kommer til å minne dere på det i vår jevnlige dialog utover dagen, uka og ukene kampanjen(e) kjører.

– Hold på den gode stemninga

Butikkene selv råder til mye av det samme. De bemerker også:

  • Å kommunisere tydelig, at det er en sjanse for at det tar litt lengre tid enn vanlig å få pakken levert, til kundene skaper gode opplevelser. Det er tross alt høyt trykk, og dere deler leverandører med andre butikker.

  • Hold på den gode stemninga, feir underveis når dere passerer milepæler og når dere slår rekorder fra tidligere år!

  • Og det aller mest praktiske: Med litt høyere tempo, og litt flere folk enn vanlig, blir det fort varmt på lageret. Justér termostaten slik at alle får jobbe så behagelig som mulig.

Etter Black Friday?

Slapp av og ta en pust i bakken. Feir med gjengen og skriv ned alt som gikk bra og alt som gikk galt, også med oss. Nå begynner julesalget snart, så mange av erfaringene kommer til nytte ganske raskt.

Det er ikke bare bare å komme unna høy puls ved årets største salg. Gode partnere, stabile plattformer og tjenester og deling av erfaringer på tvers av bransjen kommer godt med.

Lykke til!

 


Prat med oss om Black Friday

Vil du gi kundene en like god, om ikke bedre, handelsopplevelse når trafikken er på sitt største som ellers i året?

Vi kombinerer våre nesten 20 år med ekspertise på digital handel og omnikanal med deres bransjekunnskap – for å finne de beste, sømløse løsningene for dere og kundene deres.

Digital handel hos twoday

Relaterte artikler