Skip to content

Under UX-paraplyen: Møt Jørgen

Under UX-paraplyen skal gi deg som leser et innblikk i hvordan livet som UX-designer i twoday er. Mange er usikre på hva rollen innebærer, og vi tenkte det kunne være interessant å komme under huden på de flinke designerne vi har.
14. des Jasmin Stensrud
Jørgen fra UX-teamet

I dagens utgave skal vi snakke med Jørgen. Jørgen er 30 år og bor i Oslo. Han begynte å jobbe som UX designer i twoday i 2019. 

Jørgen, beskriv deg selv med tre ord.

Jeg heter Jørgen, og tror det må bli positiv, hjelpsom og en fin dose galgenhumor!

Hva sier kollegaene dine om deg?

Er vel nå jeg egentlig kunne spurt deg? Har hørt at jeg ikke skygger unna nye utfordringer, er behagelig å jobbe med og alltid tilgjengelig for å hjelpe dersom noe skulle dukke opp!

Hva er det kuleste prosjektet du har jobbet med?

Oi, tror det må bli en utleieportal for boligeiere. Der jeg jobbet 100% både som UX designer og eneste frontend utvikler. Var et ganske hektisk prosjekt, men også ekstremt lærerikt! Må også innrømme at det var litt spesielt å fylle begge rollene innenfor samme prosjekt. Å designe noe jeg selv senere måtte utvikle. Så måtte ta meg selv litt i nakken for å ikke gå rett til letteste løsningen. Så det er jo noe å tenke på dersom noen som leser dette har lyst å teste begge rollene samtidig en dag.

Vi sitter jo ofte i team når vi er ute i prosjekter. Hvordan engasjerer du teamet ditt i arbeidet du gjør?

Det viktigste er vel kanskje å sikre at alle på teamet ser verdien i det en UX designer kan utføre! Så prøver så godt jeg kan å formidle helt spesifikt hva resultatet av arbeidet jeg gjør er (kan f.eks være en brukertest), og hva mulige løsningsforslag kan være. Er også greit å sørge for at alle på teamet har tilgang til skissene man jobber med, så folk faktisk kan se hva man driver med!

Design er jo ofte subjektivt og knyttet til våre egne følelser. Har du opplevd at andre ikke er enig i valgene du tar?

Ja vil vel si at det er mer uvanlig at alle er 100% enig på første forsøk! Men for å være mer spesifikk så har jeg nylig vært i en del diskusjoner frem og tilbake rundt to ulike løsningsforslag, og hvilke vi skulle gå for.

Jorgen-Vik-425x425

…i såfall hvordan håndterer du dette? 

Beste måten å distansere sine egne meninger fra det man prøver å designe er vel å utføre brukertester, så var nettopp det vi gjorde! Tok et par runder med en håndfull kandidater, og slik hadde vi nok grunnlag til å ta en mer objektiv beslutning! Det som også er artig er at du fort ender med et løsningsforslag man faktisk liker bedre enn det man først argumenterte for.

Hvis du skal være helt gæren og kan lage ABSOLUTT hva du vil. Hva ville du laget?

Kan jo ikke røpe alle de geniale app idéene jeg har! Men en ting jeg uten tvil ville ha laget er en portal for å bestille flybilletter som faktisk er enkel og oversiktlig! Er helt utrolig hvor frustrerende det skal være hver eneste gang jeg skal ha en tilsynelatende enkel flytur fra Oslo til Bergen. Når reklame for bagasjeforsikring tar mer fokus på skjermen min enn avgangstiden så synes jeg det er en del forbedringspotensial.

Herlig! Tusen takk Jørgen. Aller siste nå før jeg ruller av gårde, har du et råd til de som vurderer å leie inn en UX-designer?

Hmm! Vil påstå at verdien av å ha en UX-designer på prosjektet øker desto tidligere designeren blir involvert. Så mitt aller beste tips er vel å være tidlig ute!

Nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som UX-designer i twoday?

Sjekk ut våre ledige stillinger

Relaterte artikler