Skip to content

Hvorfor bør din bedrift bruke TikTok? 

Det er viktig for bedrifter å følge med i markedstrender for å være dagsaktuelle. En av de mest populære plattformene for tiden er Tiktok. Ikke bare er TikTok en underholdningsapp for enkeltpersoner, det er også en effektiv markedsføringskanal for bedrifter. Basert på tall hentet fra Ipsos bruker 21% av nordmenn over 18 år plattformen daglig. Dette gjør TikTok til den femte største sosiale medie plattformen når det både gjelder antall brukere og daglig bruk.
7. feb Helene Sundsbø
man looking at his phone, and a blond girl in the background

 

Hvordan bruke TikTok som en markedsføringskanal? 

Hvis du føler at TikTok virker overveldende, fortvil ikke. Videre i teksten kommer det flere nyttige tips og triks som kan hjelpe deg med å øke synligheten til bedriften din på TikTok  

Forstå din målgruppe 

Når du starter med Tiktok er det første du må tenke på hvem det er du ønsker å nå ut til. Altså, hvem er målgruppen din? Dette legger den grunnleggende strategien for å kunne lykkes. Kartlegg hvilke behov og ønske kunden din vil ha fra din kanal, og skap deretter innhold ut fra dette.  

Er egentlig målgruppen din på TikTok? Dette er et viktig spørsmål å stille når en bedrift skal velge om det er strategisk å ta i bruk TikTok som en medieplattform. For eksempel, om du ønsker å nå ut til kunder i aldersgruppen 18 til 29 år kan TikTok være en effektiv markedsføringskanal. Ifølge en rapport fra Ipsos, er det 6 av 10 i denne aldersgruppen som bruker TikTok i daglig bruk.

Basert på den samme rapporten kan vi se at den eldre generasjonen foretrekker å være på andre sosiale mediaplattformer, som for eksempel Facebook. Derfor er det sentralt å forstå tidlig hvem dine kunder er, og ikke minst, om de er aktive brukere av denne plattformen. På den måten kan din bedrift rette fokuset mot riktig målgruppe og oppnå maksimal effekt med markedsføringen.  

Skap oppmerksomhet  

Når du kjører organisk innhold i TikTok er det viktig å ikke videoene til å føles som reklame. Tiktok handler om kreativitet, så hvordan skal du vekke oppmerksomheten til de riktige seerne? Oppmerksomheten på TikTok er kort, så her er det viktig å fange seerne fra første sekundet. Vi ser stadig at de som opplever suksess på TikTok, er ofte de som evner å etablere en emosjonell forbindelse mellom brukeren og merkevaren.  

Riktig lyd 

Bør man egentlig ha musikk eller snakke i videoene sine? Det er vanskelig å svare på hva som er riktig og feil her. Derfor kan det være smart å utforske hva som fungerer best for din bedrift, og se hvilke videoer som får mest oppmerksomhet.  

Musikk kan være nyttig for å skape enn viss stemning og oppmerksomhet til videoene dine. Dette kan for eksempel være å følge trender som skjer på TikTok. Et tips er å prøve å finne sang før du lager videoene dine. Dette gjør at du kan filme og planlegge ut fra sangen, og redigeringsprosessen kan ofte bli enklere og mer sømløs.  

Det å snakke på videoene kan fungerer best når man ønsker å fortelle en historie eller ønsker å formidle noe til seerne sine. Denne måten å lage TikToker på kan være smart da seerne kan føle at de faktisk får et innblikk i hvem dere som bedrift er.  

Bli inspirert, men ikke kopier 

Det finnes mange ulike kortidsformat videoer på TikTok, og her kan en hente mye inspirasjon. Dette kan være essensielt i startfasen om man ikke har tatt i bruk plattformen før og er usikker på hvor en skal starte. Undersøk hvordan lignende bransjer gjør det, og bli inspirert. Her er det viktig å huske at man kan hente inspirasjon fra andre, men prøv å ikke kopier. Brukeren ønsker å kjenne igjen merkevaren din med å se på ditt innhold på plattformen. 

Bruk hashtags smart 

TikTok fungerer på et algoritmestyrt grunnlag. Dette vil si innholdet som vises i brukerens feed er basert på deres interesser eller tidligere utforskning. I denne sammenhengen spiller hashtags en sentral rolle, da hashtags kan gjør det enklere for brukere å finne relevant innhold.  
 
La oss ta et eksempel der en restaurant i Ålesund deler en video på TikTok med hashtaggen #restaurantålesund. Når en lokal innbygger eller turist søker opp dette, vil de sannsynligvis bli presentert med et utvalg av videoer som har denne hashtaggen. Her kan brukeren enkelt utforske hvilke ulike restauranter Ålesund har. På den måten kan vi si hashtags kan kategorisere innhold. Så, bruk hashtags smart ved å bruke relevante søkeord.  

 

Vil du vite mer om innholdsproduksjon?  Kontakt oss i dag!

 

 

 

Relaterte artikler