Skip to content

Dette er trendene for sosiale medier i 2024

Tall fra Statistisk Sentralbyrå avslører at ni av ti nordmenn bruker sosiale medier. Hele 88% mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier, noe som er en økning på 8 prosentpoeng de siste fem årene. Der er dermed tydelig at dette er godt integrert som en del av livet vårt.
25. jan Sara Jacobsen
girl in cafe looking at her phone

Det digitale riket fortsetter å vokse og forme vår kommunikasjon. Her er noen viktige sosiale medier trender vi tror vil prege 2024:

1. Jobb aktivt med SEO på TikTok og Instagram

Den yngre generasjonen foretrekker nå plattformer som TikTok og Instagram til å gjøre søk, og Google mister gradvis populariteten sin blant dem. For at du skal kunne fortsette å nå ut til målgruppen din er det derfor viktig med gode nøkkelord i innleggene du publiserer, for å sikre synlighet når målgruppen søker etter innhold.

2. Mer historiefortelling 

Til tross for den økende bruken av kunstig intelligens (KI), ønsker fortsatt folk mer ekte og autentisk innhold. De ønsker engasjerende historiefortelling, og innhold skapt med hjerte og sjel. Innholdet som skapes må se gjennomtenkt ut, og gi en form for verdi til publikum.

3. Kunstig intelligens 

Tross punktet over- kunstig intelligens vil nok fortsatt være en stor del av arbeidshverdagen til bedrifter i tiden framover. Flere av oss har allerede omfavnet kunstig intelligens i form av blant annet ChatGPT, og erfart at det øker effektiviteten og i mange sammenhenger gir en verdifull samarbeidspartner. Det viser seg derimot at færre stoler på innhold generert av maskiner, men her er det også et lite generasjonsskille. Den yngre generasjonen er mer åpen og nysgjerrig på innhold som er skapt av kunstig intelligens. 
 
Ha i bakhodet at alt innhold du skaper med kunstig intelligens bør ha et personlig preg, og at teksten må tilpasses bedriftens tone of voice eller den kanalen innholdet publiseres i.

Les mer om hvordan ChatGPT kan effektivisere arbeidshverdagen din.

4. Færre kanaler, mer fokus 

Forbrukerne logger seg gjerne på 5-7 sosiale medier kanaler i løpet av en måned. Snapchat, TikTok, Instagram, LinkedIn, Facebook, for å nevne noen. Det blir derfor vanskelig for markedsførere å henge med i utviklingen i de ulike kanalene, og ikke minst skulle publisere innhold av god kvalitet i alle disse. Det er spådd at det i tiden framover vil skje en reduksjon i antall kanaler en bedrift forholder seg til. Fokuset vil heller være å ha godt innhold i færre kanaler. Dette fører også til bedre ROI (return of investment).

5. Video dominerer 

Reels på Instagram og videoer på TikTok har allerede hatt sitt inntog i markedsføringen til bedrifter, og dette er en trend som vil fortsette. Video har en unik evne til å vekke følelser og påvirke beslutninger. Et tips er å lage videoer som ikke oppfattes som åpenbar reklame, for å unngå at publikum scroller forbi.  
 
Lengre videoer med godt innhold vil også bli populært framover. Folk er interessert i å høre historier, eller annet innhold som vekker følelser. Lager du lengre videoer er det ekstra viktig å tenke på at du skal fange publikum med det samme. Ha en god, interessant start på videoen slik at folk stopper opp.  
 
Et annet tips: husk å tekste videoene dine slik at alle får med seg budskapet. 

6. Delinger over likes og følgere  

I 2024 vil deling av innhold bli viktigere enn likes, kommentarer og følgere. I den store sammenhengen er selvfølgelig alt dette viktig, men delinger gir en «ekte» rekkevidde som er vanskelig å manipulere. I en tid hvor kjøpte følgere og likes er vanlig, gir deling av innhold en mer autentisk måte å nå ut til målgruppen på.  Når noen deler et av innleggene dine får du også mye «gratis» rekkevidde, og når ut til en stor andel mennesker.

Sist men ikke minst:

Instagram Threads er for mange det siste innen sosiale medier. Dette er Meta sitt svar på X (tidligere Twitter). Altså en plattform for å produsere tekstinnlegg først og fremst, men det er også mulig å ha med bilde og video. Appen et tett linket med Instagram, og du kan velge å bruke appen som en del av Instagram eller som en egen app isolert fra Instagram. Det blir spennende å se hvorvidt denne vil utvikle seg i 2024 og om Threads også fungere kommersielt for bedrifter, nyhetskilder og andre aktører. Threads har per januar 2024 160 millioner brukere. Til sammenligning har Instagram 2,4 milliarder brukere.  

Sosiale medier trender endrer seg raskt, og det blir viktig å tilpasse seg disse endringene for å opprettholde en effektiv digital tilstedeværelse. Ved å forstå de nyeste trendene og tilpasse den sosiale medier strategien deretter, vil du kunne maksimere din påvirkning i det stadig skiftende digitale landskapet. 

Ønsker du å vite mer om sosiale medier eller innholdsproduksjon? Ta kontakt med oss så tar vi en prat!

 

 Fyll ut skjemaet under så finner vi en tid som passer deg.
 
 
 

Forfatter

Sara Jacobsen
Content Manager

Om Sara: Hun har en lidenskap for å formidle budskap og skape engasjerende innhold via tekst. Hun har erfaring med innholdsproduksjon, og sikrer at innholdet som produseres treffer målgruppen på riktig måte. 

Relaterte artikler