Skip to content

Slik revolusjonerer AI kundeservice hos Christiania Belysning

Christiania Belysning (CB) har tatt et stort steg inn i fremtiden med lanseringen av sin AI-drevne bot. Den innovative AI-assistenen, utviklet i samarbeid med twoday, markerer et betydelig skritt i å forbedre både kunde- og ansattopplevelser.
16. feb Carina Ramsøy
AI Agent hos Christiania Belysning

CB ønsket seg en AI-bot som ville gjøre det enklere for kunder å navigere i nettbutikken, men de ønsket ikke å utvikle den helt fra scratch selv.  

AI og Chat GPT hadde allerede tatt verden med storm og dette ga CB en tanke: “hva er egentlig mulig?” Ideene var mange og kreativiteten stor, og derfor landet de på twoday AI Agent.   

twoday AI Agent er en banebrytende AI-applikasjon som ved hjelp av GPTs språkmodell effektiviserer og automatiserer en virksomhets informasjonsbehandling. Med twoday AI Agent kan CB utnytte all den strukturerte produktinformasjonen de har til å skape den ultimate butikkansatte til nettbutikken sin.  

Derfor ble AI-boten Chris utviklet. En bot som hjelper kunder å finne frem på nettsiden og produktene de ønsker. 

Elisabeth Bakken, netthandels- og markedssjef hos Christiania Belysning, uttrykte entusiasme for prosjektet, og understreket den problemfrie integreringen av AI-teknologien.  

«Det er fantastisk at AI Agent-løsningen var så ferdiglaget at selv ikke-utviklere kunne jobbe med den», bemerket hun. 

 

Chris er ikke bare til hjelp for kundene, men også for de ansatte. AI-boten Chris skal effektivt tilgjengeliggjøre fagkompetansen som finnes i kjeden. 

For å få boten til å fungere og gi riktige svar, måtte den først mates med informasjon om belysning generelt og produktene til Christiania Belysning spesielt. Sammen med twoday har CB tunet og satt opp regelverk. Chris favoriserer nå CB sine egne data og søker i deres informasjon først.  

Lære mer om AI? Sjekk ut vårt webinar: 

AI for bedrifter - klar til bruk nå!

Oppe på få dager 

twoday AI Agent har et ferdig driftsmiljø, slik at man kan ta i bruk tjenesten umiddelbart, noe som var viktig for CB da de ville komme i gang så fort som mulig uten høye oppstartskostnader. Allerede på få dager etter lansering hadde flere tusen prøvd AI-Chris. 

Den første responsen på Chris har vært overveldende positiv. Ikke bare forbedrer Chris kjøpsopplevelsen på nett, men den fungerer også som en verdifull ressurs for CBs team, og forsterker deres ekspertise og gir verdifull støtte. 

«Vi opplever at boten gir riktige og gode svar som man kan stole på», sa adm. dir. Maiken Skirstad Mo om AI-boten til Retailmagasinet.  

 

En av de viktigste fordelene med Chris er dens evne til raskt å få tilgang til og behandle en mengde av strukturert produktinformasjon, noe som gir kundene mulighet til å enkelt finne svar på spørsmål. Dessuten beholder CB full kontroll over informasjonskildene som brukes av Chris, noe som sikrer nøyaktighet og pålitelighet i svarene. 

Pioner i bransjen 

Chris skiller seg ut som en pioner innen nordisk detaljhandel, og utnytter cutting-edge AI-teknologi for å gi sømløs assistanse til kunder som navigerer gjennom deres nettplattform. Designet for kontinuerlig læring og forbedring, utmerker Chris seg i å forutsi og gi relevant informasjon, noe som gjør det til et uvurderlig verktøy for både kunder og ansatte. 

Prosjektet har også fått mye oppmerksomhet fra bransjen, og flere og flere får nå øynene opp for mulighetene AI kan gi.  

"Det er spennende å være med på de tidlige stadiene av et så nytt og betydningsfullt prosjekt. Alle snakker om det," sier Bakken, og reflekterte over entusiasmen rundt dette banebrytende initiativet. 

Vil du vite mer om Chris? Her kan du lese mer om AI-boten på Christiania Belysning sine egen nettsider. 

Relaterte artikler